Інформаційна довідка щодо соціальної політики протягом 2010-2012 років

І. Основні показники економічного розвитку
 
ВВП у 2008 році - зріс лише на 2,1 %, у 2009 р. - падіння вже становилось  14,8 %; індекс споживчих цін (рік до року) у 2008 р. - склав 25,2 %, 2009 р. - 15,9 %. Катастрофічно були знижені обсяги випуску промислової продукції. Так індекс промислової продукції у 2008 р. становив - 94,8 %, у 2009 р. - 78,1 %.
У березні 2010 року діючий Уряд приступив до виконання своїх повноважень і зміг переломити кризову ситуацію: менш ніж за рік українська економіка знову запрацювала. Розпочато відновлення економіки та закладання фундаменту для сталого довгострокового розвитку країни.
Відбулося пожвавлення економічних процесів, яке невдовзі перейшло у стабільне зростання у машинобудуванні, будівництві, хімічному та енергетичному комплексах, авіаційній, космічній, легкій промисловості, виробництві лікарських засобів, АПК, на транспорті, у торгівлі, в Інших галузях. При цьому реальний сектор відновлювався, а тіньова економіка поступово почала зменшуватися. Серед ключових пріоритетів Уряду - розвиток України було виведено на траєкторію сталого зростання при збереженні фінансової стабільності.
За 2010-2011 роках ВВП України зріс на 9,5 %, подолавши більше половини від кризового падіння. Зокрема, у 2010 році реальне зростання ВВП склало 4,1 % і удвічі перевищило зростання країн ЄС-27 (2,0 %), а у 2011 році зростання прискорилось до 5,2 %, що вже у 3,5 рази було більше за європейські країни (1,5 %).
Суттєвий внесок в позитивну динаміку забезпечено збільшенням доданої вартості у промисловості, сільському господарстві, будівництві.
Обсяг промислового виробництва за два роки збільшився на 19,7 %, щодозволило компенсувати понад дві третини кризового падіння, і був забезпечений зростанням за всіма основними видами промислової діяльності.
Довідково: у 2010р. приріст обсягів промислового виробництва становив 11,2% порівняно з 2009 р., у 2011р.-7,6%.
Зростання промисловості в Україні за 2010-2011 роки було одним з найбільшим серед ключових країн СНД (Росія - 13,3 %, Казахстан - 13,4 % та Білорусь- 19,0%).
Нарощування вітчизняного промислового виробництва забезпечувалось комплексом реформ, які Уряд розпочав реалізовувати на виконання Програми економічних реформ Президента України. Це, зокрема, зниження податкового і регуляторного тиску на бізнес, стимулювання модернізації виробництва та інвестицій вкладень в реальний сектор. Сформована у 2010 році та у першій половині 2011 року сприятлива зовнішньоекономічна кон'юнктура підтримувала розвиток експортоорієнтованих галузей промисловості. Як результат - за два роки зростання виробництва у металургійній промисловості склало 22,2 %, хімічній та нафтохімічній промисловості - 40,1 %.
Зростання внутрішнього попиту також сприяло прискореному збільшенню виробництва з боку внутрішньооріентованих галузей. Наприклад, у легкій промисловості, що протягом тривалого часу перебувала в стані постійного падіння, обсяги виробництва за 2010-2011 рр. збільшились на 173 %•
Політика Уряду щодо стимулювання розвитку будівельної галузі сприяла значному нарощенню виробництва будівельних матеріалів. Так виробництво іншої неметалевої мінеральної продукції за два роки збільшилось на 22 %, у тому числі цементу - на 10 %, виробів з бетону - на 26 %, цегли - на 4,4 %.

 
Показники
2007
2008
2009
2010
2011
2012
ВВП у фактичних цінах, млрд. грн.
720,7
948,1
913,3
1082,6
1316,6
X
Темпи зростання ВВП, %
107,9
102,1
85,2
104,1
105,2
X
Індекс споживчих цін, - у % рік до року
112,8
125,2
115,9
109,4
108,0
102,9
(січень-берєзень)
- у % грудень до грудня
116,6
122,3
112,3
109,1
204,6
100,7
(січень-бєрезень)
Обсяг промислової продукції, млрд. грн.
717,1
917
806,6
1065,1
1120,3
178,6
(січень-лютий)
Індекс промислової продукції, %
107,6
94,8
78,1
111,2
107,6
102,0
(січень-лютий)
Обсяг сільськогосподар­ської продукції, млрд. грн.
109,9
150,8
154,2
189,4
265,1
13,1
(січень-лютий)
Індекс сільськогосподар­ської продукції, %
93,5
117,1
98,2
98,5
117,5
100,4
(січень-лютий)
 
2. Державні соціальні стандарти і гарантії
 
Уряд постійно докладає зусиль до підвищення державних соціальних стандартів та гарантій.
Так, у 2010-2012 роках (порівняно з 2009 роком), при очікуваному підвищенні цін в середньому на 27,6 %, загальне збільшення розміру прожиткового мінімуму для основних соціальних і демографічних груп населення становить:
для дітей віком до 6 років - на 60,5 %;
для дітей віком від 6 до 18 років - на 59,8 %;
ДЛЯ Працездатних ОСІб-61,0%;
для осіб, які втратили працездатність - 64,8 %.
Протягом 2008-2009 років (порівняно з 2007 роком) прожитковий мінімум збільшився в середньому на 23,1 % при зростанні цін на 45,1 %.
Відповідно до підвищення прожиткового мінімуму збільшуються І розміри основних державних соціальних гарантій, що визначаються на його основі.
Так, мінімальна заробітна плата за 2010-2012 роки зросла на 70,8 % проти 49,5 % за 2008-2009 роки. Середньомісячна заробітна плата за 2010-2012 роки збільшилась на 44,7 %.
Протягом 2007-2009 років посадовий оклад (тарифна ставка) працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки підвищився в середньому на 26,7 %.
При цьому, необхідно враховувати, що у 2009 році посадовий оклад (тарифна
ставка) працівника І тарифного розряду протягом року не переглядався і становив
545 гривень.
Приступивши до роботи у березні 2010 року Уряд перш за все прийняв  постанову про підвищення розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки. Відповідна постанова була
прийнята і в 2011 році.
Завдяки цьому, у 2010 році посадові оклади працівників бюджетної сфери зросли на 10,1 %, у 2011 році - на 17,3 %.
З метою підвищення заробітної плати працівників бюджетної сфери у 2012 році Кабінетом Міністрів прийнято постанову від 11.01.2012 № 10, якою передбачено протягом року шість разів підвищити розмір посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду. Він зросте з 773 грн. у січні до 839 грн. у грудні (у грудні 2011 року він був 704 грн.).
Посадові оклади працівників бюджетної сфери у грудні 2012 року до грудня 2011 року зростуть на 19,2%.
Середньорічний показник зростання розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду ЄТС у 2012 році у порівнянні з 2009 роком складе 46,8 %.
Мінімальна пенсія протягом 2010-2012 років підвищилася на 53,4 %. У 2008-2009 роках збільшення становило лише 35,9 % .
 
Показники
(середньорічний розмір)
2007
2008
2009
2010
2011
2012
Прожитковий мінімум у розрахунку на місяць:
- на одну особу
519
608
639
843
914
1042
- для дітей віком до 6 років
458
540
570
771
835
915
- для дітей віком від 6 до 18 років
588
681
714
921
1000
1141
- для працездатних осіб
554
650
682
888
963
1098
- для осіб, які втратили працездатність
401
483
511
709
767
842
Мінімальна заробітна плата
430
533
643
888
963
1098
Посадовий оклад (тарифна ставка) першого тарифного розряду Єдиної тарифної сітки
430
528
545
571
637
800
Середньомісячна заробітна плата
1351
1806
1906
2239
2633
2758
(січень-лютий)
Мінімальна пенсія за віком
404
510
549
709
767
842
Середня пенсійна виплата
(на початок року)
478
776
934
1033
1152
1253
3. Ринок праці у 2010-2012 роках
 
Показники ринку праці у 2010-2011 роках поступово наближуються до докризових значень, що свідчить про подальшу стабілізацію ситуації на національному ринку праці. Так, після різкого зростання чисельності безробітного населення внаслідок впливу фінансово-економічної кризи (на більш як на півмільйона осіб у середньому за 2009 рік порівняно з 2008 роком), у 2011 році цей показник вже зменшився на 225 тис. осіб у порівнянні з 2009 роком і становив 1,73 млн. осіб (за методологією МОП).
В регіональному розрізі майже у всіх регіонах спостерігалося зменшення рівня безробіття, але суттєво цей показник зменшився у Дніпропетровській (з 7,1 до 6,8 %), Київській (з 7,3 до 6,7 %) та Луганській (з 7,2 до 6,6 %) областях.
Покращується ситуація і з чисельністю зайнятого населення. Якщо у 2009 році вона знизилась на 780,8 тис. осіб порівняно з 2008 роком і становила 20 млн. 192 тис. осіб, то вже у 2011 році вдалось досягти зростання цього показника до 20 млн. 324 тис. осіб.
Серед регіонів найбільший приріст зайнятого населення та відповідне підвищення рівня зайнятості у 2011 році порівняно з 2010 роком спостерігалося в Автономній Республіці Крим (з 60,5 до 61,7 %), Донецькій (з 58,3 до 59,5 %), Полтавській (з 57,3 до 58,8 %), Харківській (з 59,3 до 60,6%). Скорочується чисельність працівників, які перебувають в умовах вимушеної неповної зайнятості. У грудні 2011 року чисельність осіб, які знаходились у адміністративних відпустках без збереження заробітної плати, становила 32,4 тис. осіб проти 56,3 тис. осіб у відповідному місяці 2010 року. У 2008 та 2009 роках цей показник становив відповідно 829 тис. осіб та 359,3 тис. осіб.
У режимі неповного робочого дня (тижня) з економічних причин у грудні 2011 року працювало 309,6 тис. осіб проти 447,6 тис. осіб у відповідному місяці 2010 року. У 2008 та 2009 роках цей показник становив відповідно 928 тис. осіб та 991,6 тис. осіб.
Таким чином, з грудня 2008 року по грудень 2011 року чисельність осіб, які знаходились у адміністративних відпустках без збереження заробітної плати скоротилась більш як у 25 разів, а чисельність працюючих у режимі неповного робочого дня (тижня) з економічних причин - у 3 рази.
В рамках реалізації соціальних ініціатив Президента України  В. Ф. Януковича Міністерством соціальної політики розроблено нову редакцію Закону України „Про зайнятість населення", який спрямований на комплексне вирішення проблем у сфері зайнятості населення, зокрема містить заходи щодо стимулювання роботодавців до створення нових робочих місць, покращення інвестиційного клімату, сприяння розвитку підприємницької Ініціативи населення та само зайнятості, спрощення переходу молоді від навчання до трудової діяльності, мотивації молоді до роботи в сільській місцевості та посилення конкурентоспроможності громадян на ринку праці шляхом побудови гнучкої системи професійного навчання впродовж життя.
Основною метою реформування системи пенсійного страхування є посилення соціального захисту осіб, які втратили працездатність, забезпечення гідного рівня їх життя в результаті стійкого розвитку пенсійної системи на засадах збалансованості інтересів пенсіонерів та громадян, які працюють.
Середній розмір пенсії на 1 січня 2012 року склав 1253,28 грн., що на 34,1 % більше порівняно з 1 січня 2009 року на 23,9 %.
У зв'язку зі збільшенням розмірів прожиткового мінімуму проводяться перерахунки мінімальних розмірів пенсій, надбавок та підвищень, розмір яких обчислюється виходячи з розміру прожиткового мінімуму.
Щорічно проводиться осучаснення пенсій на 20 % темпів зростання середньомісячної заробітної плати штатного працівника в Україні порівняно з попереднім роком (в 2011 році коефіцієнт підвищення складав 1,04, а в 2012 році -1,0352).
3 1 січня 2012 року здійснені заходи щодо поетапного підвищення рівня соціального захисту сімей загиблих та померлих ветеранів війни, дітей війни, учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, інших інвалідів, щодо яких встановлено причинний зв'язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, зокрема:
Збільшені розміри підвищень до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, сім'ям загиблих, вдовам інвалідів війни, учасників бойових дій. Так якщо на початку  2010 року розмір такого підвищення становив 143,25 грн., то з 1 квітня 2012 року сім'ї загиблих отримують підвищення 351,96 грн., а сім'ї померлих - 234,66 грн., тобто, розмір підвищення зріс на 65-146 %.
Дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія законів України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та „Про жертви нацистських переслідувань") підвищення до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомога, що виплачується замість пенсії, провадиться у розмірі 7 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Осучаснено заробіток для осіб з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, інвалідність яких пов'язано з Чорнобильською катастрофою, та перераховано розміри пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання внаслідок Чорнобильської катастрофи, та щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю.
Перерахунок проведено 45,3 тис. інвалідам-учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. За результатами проведеного перерахунку середній розмір пенсії збільшився з 1803,13 грн. (станом на грудень 2011 року) до  3539,11 грн. (станом на січень 2012 року), зокрема:
-  у інвалідів І групи з 2691,35 грн. до 4619,94 грн.;
-  у інвалідів П групи з 2523,39 грн. до 4247,41 грн.;
-  у інвалідів III групи з 2017,12 грн. до 2900,47 грн.
Проведено перерахунок пенсії понад ЗО тис. Інвалідів, щодо яких встановлено причинний зв'язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, у зв'язку зі зростанням прожиткового мінімуму. Середній розмір пенсії зазначеній категорії осіб збільшено з 872,51 грн. (станом на грудень 2011 року) до 1024,79 грн. (станом на січень 2012 року).
Підвищено на 25 % розміри пенсій інвалідів війни, обчислених відповідно до статей 27 та частини другої статті 42 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", статей 13, 21 Закону України „Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених в військової служби, та деяких інших осіб", в тому числі обчислені у мінімальних розмірах.
З 1 січня 2012 року розмір державної соціальної допомоги на догляд інвалідам війни, які брали безпосередню участь у бойових діях в період Великої Вітчизняної війни 1941-1945 років та війни 1945 року з імперіалістичною Японією, встановлюється в однакових розмірах незалежно від закону, за яким призначено пенсію:
інвалідам підгрупи А першої групи - 100 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;
Інвалідам підгрупи Б першої групи - 50 %;
одиноким інвалідам другої групи, які потребують постійного стороннього догляду - 25%.
Іншим інвалідам війни підгрупи А першої групи державна соціальна допомога підвищено до 30% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Такий же розмір допомоги на догляд встановлено іншим інвалідам підгрупи І, групи, які є малозабезпеченими.
Програмою економічних реформ на 2010-2014 роки „Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна влада" визначені чіткі орієнтири реформування системи пенсійного страхування.
З 1 січня 2011 року запроваджено єдиний внесок, який усунув дублювання функцій зі збору страхових внесків. Тепер єдиний орган - Пенсійний фонд, відповідає за збір та адміністрування внеску, що значно спростило процедуру подання звітності для підприємств.
З 1 жовтня 2011 року набрав чинності Закон України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи", яким реалізовано заходи по збалансуванню солідарної системи пенсійного страхування та створення умов по впровадженню II рівня пенсійної системи - обов'язкової накопичувальної системи пенсійного страхування.
З метою реалізації нових соціальних ініціатив Президента України В. Ф. Януковича Міністерством соціальної політики України разом Із зацікавленими центральними органами виконавчої влади та соціальними партнерами опрацьовано та Кабінетом Міністрів України прийнято рішення щодо: 1) Осучаснення з 1 травня 2012 року раніше призначених пенсій виходячи із середньомісячного заробітку у галузях економіки за 2007 рік.
Розмір пенсії залежить від страхового стажу та заробітку особи. В той же час протягом 2009-2011 років підвищувались в основному мінімальні пенсії, поступово втрачалась залежність від трудового внеску особи. ТІ хто довше працював і сплачував більші внески до пенсійного фонду за ці роки отримували мізерне підвищення пенсії. Осучаснення пенсії досить суттєво, в деяких випадках до 25 %, приведе до збільшення пенсії тим, хто вийшов на пенсію до 2008 року і в першу чергу шахтарям, хімікам, інвалідам війни, науковцям. При цьому встановлено, що мінімальний збільшення розміру пенсії становитиме:
-для пенсіонерів, які отримують трудові пенсії та мають необхідний страховий стаж (жінки - 20років, чоловіки - 25), не менше 100 грн.;
-   для пенсіонерів, які отримують трудові пенсії, але не мають необхідного страхового стажу (жінки - 20років, чоловіки - 25), - не менше 50 грн.;
-   для пенсіонерів, які отримують соціальні пенсії - не менше 30 грн. Підвищення розміру пенсії з 1 травня отримають 12,9 млн. пенсіонерів у середньому на 141,6 грн.
2) Підвищення пенсійних виплат військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу, які залишили службу з 1 липня 2012 року на 10%; з 1 вересня 2012 року на 10%, зі січня 201З року - на 10,5 %.
Починаючи з 2008 року - часу останнього підвищення посадових окладів, перерахунки пенсій військовим пенсіонерам не проводились у зв'язку з тим, що не було підвищення грошового забезпечення відповідно до рішень Кабінету Міністрів. В той же час відповідні Міністерства своїми наказами збільшували розміри премій. Це привело до диспропорції у розмірах пенсій осіб, які зараз виходять на пенсію і тих, які вже тривалий час отримують пенсію. Ця різниця становить до 50 %.
Перерахунок пенсій буде проведено:
-   470 тис. особам, які отримають пенсії за вислугу років (середній розмір пенсії - 1963,9 грн.) - з липня та з вересня 2012 року кожний раз на 10% (з липня щомісячно додатково 196,4 грн., з вересня загальний розмір підвищення складе 412,4 грн.), з 1 січня 2013 року - на 10,5% (загальний розмір підвищення складе 630.0    гри.). Середній розмір пенсії збільшиться до 2593,9 гривень;
-    36,6 тис. осіб, які отримують пенсії по інвалідності (середній розмір пенсії -2281,3 грн.), з липня 2012 року кожний раз на 10% (щомісячно додатково з липня - 228,1 грн., з вересня загальний розмір підвищення складе 479 грн.) та з 1 січня 2013 року - на 10,5 % (загальний розмір підвищення складе 723,5 грн.). Середній розмір пенсії збільшиться до 3004,8 гривень.
-    99,9 тис. осіб, які отримують пенсії за втрату годувальника (середній розмір пенсії- 1167,4 грн.), - з липня та вересня 2012 року кожний раз на 10%, (щомісячно додатково з липня - 128,4 грн. з вересня загальний розмір підвищення складе
245.1   грн.), з 1 січня 2013 року - на 10 % (загальний розмір підвищення складе
329,6 гри.). Середній розмір пенсії збільшиться до 1497 грн.
3)  Вирівнювання з 1 травня 2012 року розміру підвищення до пенсії членам
сімей загиблих та сім'ям померлих інвалідів війни.
Члени сімей загиблих та сім'ї померлих інвалідів війни отримували однаковий розмір підвищення до пенсії. З 1 липня 2011 року поступове збільшення розміру підвищення сім'ям загиблих викликало масові звернення сімей померлих інвалідів війни, особливо тих, де військові померли після отриманих ран у період бойових дій.
Розмір допомоги при народженні дитини у порівнянні 2008 рік з груднем 2012 року збільшився більш, ніж у 2 рази:
-    першої дитини - на 16 590 гривень (з 12 240 грн. до 28 830 грн.);
-    другої дитини - на 32 660 гривень (з 25 000 грн. до 57 660 грн.);
-    третьої та наступної дитини —на  65320 гривень (з 50 000 грн. до 115 - 320 гривень).
При цьому кількість отримувачів допомоги зросла майже у 2 рази   (з 452,9 тис. осіб у 2008 році до 733,5 тис. осіб у 2011 році).
Рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям збільшився:
-для працездатних осіб - на 58 % (з 133 грн. - у 2008 році до 238,14 грн. -у грудні 2012 року),
- для непрацездатних осіб - у 3,7 разів (з 187,5 грн. у 2008 році до 707,20 грн. - у грудні 2012 року),
-для інвалідів - у 3,5 рази (з 200 грн. у грудні 2008 року до 707,20 грн.  -у грудні 2012 року),
-для дітей - у 1,7 рази (з 305,2 грн. - у 2008 році до 514,05 грн. -  у грудні 2012 року).
У соціальних ініціативах Президента України визначено завдання щодо посилення соціального захисту малозабезпечених сімей. Для цього буде поетапно скасовано показник рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму) для призначення соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям. На першому етапі з 1 липня 2012 року буде підвищено підвищення цього показника: для дітей - з 50 % до 75 % прожиткового мшімуму відповідного віку, а пенсіонерів та інвалідів - з 80 % до 100 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
3 1 січня 2011 року запроваджено доплату для малозабезпечених сімей, в яких виховуються діти віком від 3 до 18 років, розмір якої становив 60 грн. - на кожну дитину віком від 3 до 13 років та 100 грн. - на дитину віком від 13 до 18 років.
У 2012 році така доплата збільшена у 2 рази та становить 120 грн. та 230 грн. відповідно.
У 2010 році Урядом розпочато модернізацію програми житлових субсидій
в напрямку посилення соціального захисту населення та вдосконалення механізмів її надання.
Знижено поріг обов'язкової оплати житлово-комунальних послуг сімей:
-з 15 до 10 % сукупного доходу для сімей, які складаються з пенсіонерів, інвалідів І дітей віком до 18 років;
- з 20 до 15 % для всіх інших сімей, у складі яких є працездатні громадяни.
Одночасно спрощено порядок призначення житлових субсидій, за яким від громадян вже не вимагалось збирати чисельні довідки від організацій, які надають комунальні послуги (довідки про склад сім'ї, про наявність комунальних послуг, про вартість таких послуг).
Прийняття зазначених рішень дозволило забезпечити у 2010 році відповідною державною підтримкою біля 1,4 мільйона сімей, що на 60 % більше ніж отримувало субсидій в аналогічний період 2009 року (868,9 тис. сімей).
Найвищий відсоток збільшення кількості сімей-отримувачів субсидії зафіксовано у м. Севастополь - у 4,1 рази, Полтавській області - у 2,3 рази, АР Крим - у 2,2 рази, Одеській області - у 2,1 рази, Запорізькій, Миколаївській, Херсонській областях та місті Києві - майже у 2 рази.
Протягом 2011 та І кварталу 2012 років спостерігається тенденція щодо зменшення кількості сімей, які отримують житлові субсидії. Так, станом на                 01.03.2012 житлові субсидії в Україні отримувало 1,2 млн. сімей.
Разом з цим, в окремих областях зберігається незначний ріст кількості сімей-отримувачів субсидій (Дніпропетровська та Донецька області).
Постійно збільшується середній розмір субсидій. Так, у грудні 2009 року середній розмір субсидії на оплату житлово-комунальних послуг становив 156,5 грн., у грудні 2010 року - 163,1 грн., у грудні 2011 року - 204,2 грн., а у лютому 2012 року - 204,7 гривень.
При цьому, найвищий середній розмір житлової субсидії у лютому 2012 року був у Івано-Франківській області - 331,0 грн., у Львівській області - 298,4 грн., у Рівненській області - 256,8 грн., у Харківській області - 253,4 грн. та у Київськійобласті - 249,7 гривень.
Прийняті Урядом рішення дозволяють своєчасно забезпечити державною підтримкою під час оплати житлово-комунальних послуг всіх громадян, які її потребують.
 Соціальний захист ветеранів війни
Урядом проводиться робота щодо соціального захисту ветеранів війни, членів сімей померлих ветеранів війни, чисельність яких на сьогодні складає 2,1 млн. осіб (утому числі: інвалідів війни - майже 180 тис. осіб, учасників бойових дій - понад 274 тис. осіб; учасників війни - 1,3 млн. осіб, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни - понад 345 тис. осіб) шляхом збільшення пенсій, надання пільг та гарантій.
Виплата разової грошової допомоги
Згідно з законами України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та „Про жертви нацистських переслідувань" ветеранам війни та жертвам нацистських переслідувань передбачено виплачувати щорічно до 5 травня разову грошову допомогу у кратному співвідношенні до мінімальної пенсії за віком.
Урядом вживаються заходи щодо поступового збільшення розміру зазначеної допомоги з урахуванням можливостей державного бюджету.
На виконання Закону України „Про Державний бюджет України на 2012 рік" Урядом 28.12.2011 прийнято постанову № 1381 „Про підвищення рівня соціального захисту найвразливіших верств населення", якою визначені розміри разової грошової допомоги до 5 травня ветеранам війни та жертвам нацистських переслідувань. Відповідно до цієї постанови у 2012 році вирівняні розміри зазначеної допомоги для ветеранів Великої Вітчизняної війни та ветеранів миротворчих воєн (ветеранів-афганців) та збільшено розмір зазначеної виплати допомоги на 20 % порівняно з 2011 роком.
З метою реалізації соціальних ініціатив Президента України В. Ф. Януковича Урядом прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 05.04.12 № 293 „Про внесення змін до пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.11 № 1381" щодо збільшення у 2012 році (на 220 % у порівнянні з минулим роком) розмірів разової грошової допомоги до 5 травня інвалідам війни та особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною: для інвалідів війни І групи - до 2200 грн., II групи - до 1920 грн., III групи - до 1720 гривень.
Пільгове забезпечення
Життєзабезпечення ветеранів війни підтримується системою пільг та компенсацій. Ветерани війни користуються пільгами на оплату житлово-комунальних послуг, придбання палива, скрапленого газу, оплату послуг зв'язку, безоплатним проїздом у міському, приміському та міжміському транспорті тощо. На фінансове забезпечення пільг та субсидій кошти спрямовуються у вигляді субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, обсяги якої щорічно зростають.
Законодавством не передбачається скасування або зменшення пільг для соціально незахищених верств населення.
Щодо забезпечення житлом інвалідів війни
Державним бюджетом на 2010 рік було передбачено 140,4 млн. грн. длязабезпечення житлом Інвалідів Великої Вітчизняної війни І групи, якідовготривалий термін перебувають на черзі для отримання житла. Близько  485 Інвалідів Великої Вітчизняної війни І групи, поліпшили житлові умовипроживання.
У 2011 році на зазначені цілі було передбачено 40 млн. грн., за рахунок яких 110 інвалідів війни І групи забезпечено житлом.
У змінах до Державного бюджету України на 2012 рік враховані видатки у сумі 71,7 млн. грн. на забезпечення інвалідів війни житлом.
Слід зазначити, що у 2008-2009 роках кошти на забезпечення інвалідів війни житлом у Державному бюджеті України не передбачались.
Щодо співпраці з громадськими організаціями ветеранів війни.
У Державному бюджеті України щороку передбачаються асигнування для надання фінансової підтримки всеукраїнським громадським організаціям ветеранів.
Зокрема, відповідно до Закону України „Про Державний бюджет України на 2012 рік" на вказані цілі передбачено кошти у сумі 12,3 млн. гривень, що на             32,8 % більше ніж у 2008 році.
Крім того, з 2008 року кількість громадських організацій, які отримують фінансову підтримку збільшилася майже у два рази (у 2008 їх кількість становила 12 організацій, у 2012 - 22).
У співпраці з громадськими організаціями Урядом вирішуються питання забезпечення життєдіяльності ветеранів війни, які є пріоритетними у соціальній політиці нашої держави.
Для вирішення питань посилення соціального захисту ветеранів війни у жовтні минулого року утворено Консультативну раду, до складу якої ввійшли представника 8 центральних органів виконавчої вади, та по 2 представники із ветеранських громадських організацій та проведено її перше засідання. Зараз уже напрацьовується план її роботи на 2012 рік.
У грудні минулого року Мінсоцполітики спільно з Координаційною Радою ветеранських громадських організацій були проведені консультації з громадськістю за участю представників центральних органів виконавчої влади на яких були присутні близько 500 представників громадських ветеранських організацій з різних регіонів.
 Соціальний захист інвалідів
Забезпечення технічними засобами реабілітації.
За ініціативи Міністерства соціальної політики у листопаді минулого року було прийнято зміни до статті 26 Закону України „Про реабілітацію інвалідів в Україні", згідно з якими забезпечення інвалідів буде відбуватись за індивідуальною заявкою інваліда, шляхом перерахування коштів на підприємства, які виконали зазначені заявки.
Прийняття зазначеного Закону підвищує відповідальність органів праці та соціального захисту населення при забезпеченні технічними та іншими засобами реабілітації окремих категорій населення.
Урядом схвалено новий порядок забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації, відповідно до якого у поточному році інвалідам будуть видаватись направлення на всі технічні та Інші засоби реабілітації, що виготовляються в умовах серійного виробництва. Забезпечення технічними засобами реабілітації буде відбуватись 3 шляхами за вибором інваліда:
-   безпосередньо через підприємства, що виготовляють зазначені вироби;
-   через сервісні центри з обслуговування окремих категорій населення
технічними та іншими засобами реабілітації та їх технічного обслуговування, які створені на всіх державних та казенних підприємствах;
-   через органи праці та соціального захисту населення.
Відповідно до соціальних ініціатив Президента України до 1 жовтня поточного року планується 100 % забезпечити інвалідів та інших осіб протезними
виробами та кріслами колісними.
У 2012 році на зазначену мету з урахуванням змін до державного бюджету від 12.04.2012 передбачено 614,3 млн. гривень.
У порівняні з 2008 та 2009 роками видатки у 2012 році зросли у 2 рази.
 
Забезпечення житлом інвалідів по слуху та зору
 
На виконання соціальних ініціатив Президента України В. Ф. Януковича для придбання житла для інвалідів по слуху і зору, які є членами УТОГ та УТОС, відповідно до Закону України „Про внесення змін до Закону України „Про Державний бюджет України на 2012 рік" спрямовано 10 млн. гривень. Загальні видатки на цю мету у 2012 році становлять 15 млн. грн., що більше за аналогічні призначення у 2008 році майже в два рази.
Державна соціальна допомога інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам
Виплата державної соціальної допомоги, у тому числі з надбавкою на догляд, протягом 2008-2012 років здійснюється відповідно до норм Закону України „Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам" і збільшується Із підвищенням прожиткового мінімуму.
У 2012 році допомога виплачується з урахуванням вимог постанови Кабінету Міністрів України від 26.03.2008 № 265 „Деякі питання пенсійного забезпечення громадян", згідно з якою її розмір становить не менше розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, та підвищуватиметься протягом року п'ять разів.
Зокрема, розмір допомоги до кінця 2012 року порівняно з 2008 роком збільшиться:
-  для Інвалідів з дитинства її та Ш груп на 508-602 грн.;
- на дІтей-інвалідів (в залежності від права на надбавку на догляд та віку дитини) на 555-702 грн.;
- для інвалідів з дитинства І групи (в залежності від ступеня втрати здоров'я та обсягів потреби в постійному сторонньому догляді) на 624-842 грн. або вдвічі.
Якщо зростання розміру допомоги інвалідам І групи з дитинства у 2009 році в порівнянні з 2008 роком становило близько 6 %, то на початок 2012 року до               2011 року він зріс на 17,5 %, а до кінця року збільшиться ще на 7,5 %.
 Соціальний захист дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування
Одним із головних завдань державної політики в галузі захисту прав дитини, задекларованих законами України, Конвенцією ООН про права дитини, є реалізація права дитини-сироти, дитини, позбавленої батьківського піклування, на виховання в сімейному оточенні, яка можлива завдяки її влаштуванню до сімейних форм виховання: усиновлення, під опіку, піклування, в прийомні сім'ї та дитячі будинки сімейного типу.
Кількість дитячих будинків сімейного типу та прийомних сімей, у яких виховуються діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, щороку збільшується.
Якщо на кінець 2008 року функціонувала 2851 така сім'я (400 дитячих будинків сімейного типу та 2561 прийомна сім'я), у яких виховувалося                    6655 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, то на кінець 2011 року функціонувало 4043 таких сімей (598 дитячих будинків сімейного типу та 3445 прийомні сім'ї), у яких знайшли батьківську турботу 9990 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (на 33 % більше).
Слід відмітити роботу Дніпропетровської, Донецької, Харківської областей, які протягом 2011 року влаштували найбільше дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, в прийомні сім'ї та дитячі будинки сімейного типу.
У зв'язку із збільшенням кількості дітей в прийомних сім'ях та дитячих будинках сімейного типу щороку збільшуються видатки на фінансове забезпечення таких сімей. У 2011 році на ці цілі було виділено на 100 % більше (283 348,0 тис. грн.) ніж у 2008 році (124850,5 тис. грн.), у 2012 році (344015,0 тис. грн.) - на 21 %, ніж у 2011 році.
Враховуючи соціальні ініціативи Президента України В. Ф. Януковича,
на 2012 рік збільшено обсяг субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім'ях за принципом „гроші ходять за дитиною" на 37 790,0 тис. гривень.
На кінець 2011 року 76,4 % дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (73345 із 95956 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування), реалізували своє право на виховання в сім'ї шляхом влаштування їх в сім'ї опікунів, піклувальників, прийомні сім'ї, дитячі будинки сімейного типу), що на 9 % більше у порівнянні з 2008 роком (67,4 % - 73273 дитини).
Найбільше дітей в сімейних формах виховується в Рівненській, Івано-Франківській, Чернівецькій, Львівській областях, мм. Києві та Севастополі.
Протягом 2010-2011 років спостерігається позитивна тенденція щодо збільшення переваги національного усиновлення над міждержавним. Протягом 2011 року громадянами України усиновлено 2114 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, в той час як іноземними громадянами - 970 дітей, у 2008 році ці показники становили 2066 та 1587 відповідно.
За результатами 2011 року помітно зросла кількість усиновлень громадянами України в Житомирській, Івано-Франківській, Миколаївській, Харківській, Хмельницькій, Черкаській, Сумській, Запорізькій областях.
Упродовж останніх років спостерігається стійка тенденція до зниження кількості безпритульних та бездоглядних дітей: з 32 тис. у 2008 році до 19,4 тис. у 2011 році. Таким чином, спостерігається зменшення кількості безпритульних та бездоглядних дітей на 65 %.
З 2011 року фінансування центрів соціально-психологічної реабілітації дітей відбувається за рахунок видатків, які здійснюються з бюджетів Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, і враховуються при визначенні обсягів міжбюджетних трансфертів.
Це сприяло розвитку мережі центрів соціально-психологічної реабілітації дітей, які опинилися у складних життєвих обставинах, за рахунок реорганізації притулків для дітей: 2008 рік - 30 центрів, 2011 рік-41, 2012 рік-51. Діяльність таких центрів є більш ефективною в наданні комплексної допомоги дітям, проходженні ними курсу реабілітації. Фахівці центрів спрямовують свою робота не тільки на дітей, а й на їх батьків для повернення дитини в біологічну родину. У разі ж неможливості, - обирають оптимальну для цієї дитини форму сімейного виховання (усиновлення, опіка, прийомна сім'я, дитячий будинок сімейного типу).
Також в останні два роки приділялася значна увага захисту житлових правдітей-сиріт. Так:
З 2010 року введено норму щодо взяття дітей зазначеної категорії на облік громадян, потребуючих поліпшення житлових умов, з 16-річного віку, а не з              18, як було раніше;
З метою збереження житла дитини-сироти на час її перебування в сім'ї або Інтернатних закладах, надано можливість передавати житло, яке належить дитині на праві власності, в оренду іншим громадянам до повернення дитини після
досягнення нею повноліття. Це дасть можливість підтримувати житло в належному
стані, а на рахунок дитини будуть надходити кошти за оренду житла.
Соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи
Нині статус постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи в Україні мають 2 млн. 186 тис. 469 осіб, серед них: 115 тис. 268 осіб, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, категорії 1 (Інваліди), майже 500 тис. дітей.
Кожного року відбувається поступове підвищення конкретних державних соціальних гарантій для цієї категорії громадян з урахуванням фінансових можливостей Державного бюджету.
У Законі України „Про Державний бюджет України на 2012 рік" видатки на соціальний захист та пенсійне забезпечення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, враховані у загальному обсязі 11,8 млрд. гри., що на 43,8 % більше ніж у 2011 році.
Це дало змогу у 2012 році збільшити на 88,5 % видатки на комплексне медико-санітарне забезпечення та лікування (з 11,5 млн. грн. до 21,3 млн. грн.). Зокрема, на забезпечення лікування важкохворих та онкохворих громадян, якіпостраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи передбачено 13,7 млн. гривень.За ініціативою Президента України у змінах до Державного бюджету України на 2012 рік додатково передбачено кошти на комплексне медико-санітарне забезпечення та лікування громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, у сумі 28,7 млн. гривень. Медичне обслуговування буде значно поліпшено для близько 115 тис осіб.
Міністерством надзвичайних ситуацій, з метою оптимізації надання медичної допомоги постраждалим, кошти, передбачені у державному бюджеті на забезпечення лікування постраждалих, розподілені у розрізі регіонів пропорційно до кількості хворих, які потребують стаціонарної медичної допомоги. Для надання адресної кваліфікованої медичної допомоги учасникам ліквідації наслідків аварії, дітям, які проживають на радіаційно забруднених територіях, жінкам, які на момент аварії були опромінені внутрішньоутробно, а також для забезпечення лікування осіб, прооперованих на рак щитоподібної залози, передбачені видатки спеціалізованим лікувальним закладам системи Національної академії медичних наук України (Науковому центру радіаційної медицини, Інституту педіатрії, акушерства і гінекології, Інституту ендокринології та обміну речовин  ім. В. П. Комісаренка).
Для забезпечення житлом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи у Законі України ,Дро Державний бюджет України на 2012 рік" передбачено 50 млн. гривень. У змінах до державного бюджету на цей рік додатково враховані видатки у сумі 100 млн. грн. на забезпечення цієї категорії громадян житлом.
Відповідно до постанови Уряду від 23.11.2012 № 1210 „Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" з 01.01.2012  перераховано розміри пенсій по інвалідності, що настала внаслідок Чорнобильської  катастрофи, та у зв'язку з втратою годувальника з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, щомісячної компенсації сім'ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи.
На підвищення пенсійних виплат у державному бюджеті на 2012 рік передбачено 2,2 млрд. гривень.
Перерахунок пенсії проведено 48,3 тис. інвалідам — учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, в результаті чого середній розмір пенсії збільшився з 1803,13 грн. у грудні 2011 року до 3539,11 гривень. Зокрема, у інвалідів 1 групи з 2213,26 грн. до 4402,50 грн., у інвалідів 2 групи з 1964,03 грн. до 4012,64 грн., у інвалідів 3 групи з 1513,71 грн. до 2719,98 гривні.
Перерахунок пенсії проведено понад 30,7 тис. Інвалідам, щодо яких встановлено причинний зв'язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою. Середній розмір пенсії цих осіб збільшено з 872,51 грн. у грудні 2011 року до 1024,79 гривні.
Відповідно до підвищення прожиткового мінімуму зростають розміри щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3 та 4, та щомісячної компенсації сім'ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Питання можливого удосконалення законодавства в межах фінансових можливостей державного бюджету розглядаються на засіданнях Консультативної ради з питань поліпшення соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, яку створено на виконання підписаного минулого року Меморандуму про взаємодію і співробітництво між Кабінетом Міністрів України та Всеукраїнською громадською організацією інвалідів „Союз Чорнобиль України" та постанови Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1112.
За результатами наради  у Віце-прем'єр-міністра України. Міністра соціальної політики України С. Л. Тігіпка, яка відбулася 21 березня 2012 року, створена Робочу групу з узагальнення проблемних питань, пов'язаних із призначенням пенсій інвалідам-ліквідаторам наслідків аварії Чорнобильській АЕС.
У березні 2012 року, вперше за весь період існування Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, за ініціативи Уряду правлінням Фонду прийнято рішення про перерахунок щомісячних страхових виплат потерпілим (членам їх сімей) на коефіцієнт зростання номінальної заробітної плати за 2011 рік, який дорівнює 17,6 % (у попередні роки такий перерахунок здійснювався на коефіцієнт зростання реальної заробітної плати, у 2011 році він становив 8,7 %).
З 1 березня 2012 року проведено осучаснення щомісячних страхових виплат потерпшим на виробництві та членам їх сімей, яким ці виплати призначені до           1 січня 2006 року.
Осучаснення щомісячних стархових виплат потерпілим (членам їх сімей) за період до 01.01.2006 року на коефіцієнт номінальної заробітної плати з 1 березня 2012 року
Коефіцієнти підвищення щомісячних страхових виплат потерпілим (членам їх сімей), що дорівнює, коефіцієнту реальної заробітної плати, крім 2012 року
Коефіцієнти зростання середньомісячної номінальної заробітної плати штатного працівника.На проведення такого осучаснення у бюджеті Фонду передбачено 373,5 млн. грн. для проведення перерахунку 227 119 осіб.
При цьому середній розмір щомісячних страхових виплат потерпілим з 1 березня 2012 року зріс на 305 грн., а у шахтарів-інвалідів — майже на  400 гривень.
Кількість потерпілих (членів їх сімей), яким Фонд проводив страхові виплати, у 2011 році по відношенню до 2008 року скоротилася на 8 584 особи, або на 2,7 % і становила 310 401 особи.25
Спостерігається стала тенденція зростання щомісячних страхових виплат потерпілим. У 2011 році розмір такої виплати складав 756,9 грн., що на 218 грн. або                40 %   більше ніж у 2008 році. При цьому середній розмір щомісячної виплати потерпілим шахтарям на ЗО % вище середнього по Україні.
Система соціальних установ органів праці та соціального захисту населення
Діяльність територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг)
Для надання соціальних послуг людям похилого віку, Інвалідам, хворим, іншим громадянам, які перебувають у складних життєвих обставинах в Україні створено і діє мережа територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг) (далі - територіальні центри), що налічує 735 установ, якими обслуговано близько 1,5 млн. осіб.
З метою максимального задоволення потреб громадян у складі територіальних  центрів утворено і діють 2831 структурний  підрозділ, які забезпечують соціальне обслуговування осіб за місцем проживання вдома,  в умовах стаціонарного, тимчасового або денного перебування.
 
Мережа
територіальних центрів соціального обслуговування
(надання соціальних послуг) станом на 01.01.2012
 
Установи
Кількість установ, відділень
Обслуговано, тис. осіб
територіальні центри
735
1432,6
відділення соціальної допомоги вдома
894
476,1
відділення соціально-побутової адаптації
601
375,9
відділення соціально-медичних послуг
204
164,9
стаціонарні відділення
340
10,3
відділення організації надання адресної грошової та натуральної допомоги
562
596,9
інші підрозділи територіальних центрів
243
79,5
У 2009 році постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2009 № 1417 „Деякі питання діяльності територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг)" затверджено нову редакцію Типового положення про територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) та Перелік соціальних послуг, умови та порядок їх надання структурними підрозділами територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг).
Вищезазначеним нормативно-правовим актом розширено категорії осіб, які мають право на отримання соціальних послуг у терцентрах. Так, право на їх отримання набули:
    інваліди III групи;
-  хворі (з числа осіб працездатного віку на період до встановлення їм групи Інвалідності), у разі, якщо вони не здатні до самообслуговування;
-  малозабезпечені громадяни, які перебувають у складній життєвій ситуації у зв'язку з безробіттям, за умови, що вони зареєстровані в державній службі зайнятості як такі, що шукають роботу;
-  громадяни, які постраждали внаслідок стихійного лиха, катастроф і мають на своєму утриманні неповнолітніх дітей, дітей-інвалідів, осіб похилого віку, інвалідів.
Крім того, місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування надано право створювати, у разі потреби, спеціалізовані відділення для обслуговування вдома інвалідів з порушеннями опорно-рухового апарату, зору, слуху, з психічними розладами, інших категорій громадян, які не здатні до самообслуговування.
Знято обмеження щодо прийняття на обслуговування до терцентру Інвалідів з психічними захворюваннями, осіб, які мають онкологічні захворювання                      IV клінічної групи, СШД.
Приведено у відповідності до Закону України «Про соціальні послуги» порядок обслуговування осіб похилого віку, інвалідів, які мають рідних. Такі особи отримують соціальні послуги на платній основі відповідно до затверджених тарифів та у відповідності до переліку послуг.
Для максимального задоволення потреб громадян впродовж 2010-2012 років проводилася робота з розвитку нових видів соціальних послуг та інноваційних форм соціальної роботи, зокрема:
-     залучення до навчання за різними напрямами через надання соцІально- педагогІчної послуги „Університети третього віку" майже 5 тис. осіб в 16 регіонах (у 2008-2009 роках були тільки у містах Ковелі Волинської області та Києві);
- запровадження на базі територіального центру Печерського району м. Києва надання послуг паліативної допомоги за місцем проживання вдома невиліковно хворим одиноким непрацездатним громадянам. Впродовж 2010- 2011 років відповідно до наказу Мінпраці від 28.10.2010 № 342 на базі терцентру проведено апробацію цієї інноваційної моделі надання послуг;
- запровадження нових підходів в організації надання соціальних послуг шляхом утворення мультидисциплінарних команд, відповідно до наказу Мінсоцполітики від 26.12.2011 № 568;
- соціальне обслуговування осіб з психічними розладами вдома (у 2008 році обслуговування цієї категорії осіб здійснювалось у м. Києві, у 2011 - у Волинській, Харківській, Черкаській областях);
- надання особам похилого віку та Інвалідам транспортних послуг через спеціально створені транспортні служби;
- надання пенсіонерам та інвалідам інформаційних послуг, здійснення соціального супроводу, надання „швидкої соціальної допомоги", юридичних консультацій тощо через нові структурні підрозділи „Соціальний офіс".
Вперше, відповідно до наказу МІнсоцполітики України від 03.08.2011 № 304 проведено апробацію підвищення кваліфікації з елементами дистанційного
навчання завідувачів відділень соціальної допомоги вдома та середнього медичного персоналу в соціальних установах та закладах Полтавської області. Вивчається можливість поширення цього досвіду на всі регіони.
Зросла чисельність осіб, які отримують соціальні послуги за плату. Так, у 2009 році платних соціальних послуг отримали 120,7 тис. осіб на загальну суму 1,6 млн.грн., впродовж 2011 року - 159,2 тис. осіб, на загальну суму - 20,2 млн. гривень.
15 березня 2012 року прийнято Закон України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо надання соціальних послуг", що дасть можливість забезпечити диференційований підхід з оплати соціальних послуг, що надає територіальний центр.
 
Діяльність інтернатних установ системи органів праці та соціального захисту населення
 
На сьогодні мережа стаціонарного соціального обслуговування нараховує 324 будинки-Інтернати, у тому числі 74 будинки-штернати для громадян похилого віку та інвалідів, 38 пансіонатів для ветеранів війни та праці, 152 психоневрологічний інтернат, 5 спеціальних будинків-інтернатів, 55 дитячих будинків-інтернатів.
На даний час в інтернатних установах проживає майже 55 тис. громадян похилого віку, Інвалідів та дітей-інвалідів.
У квітні 2011 року проведено Всеукраїнську нараду щодо діяльності будинків- інтернатів, за результатами якої:
-    створено Урядову телефонну „гарячу лінію";
-    створені Наглядові ради за діяльністю інтернатних установ;
-    створені Громадські ради при кожному будинку-інтернаті;
-створено Робочу групу по удосконаленню нормативно-правових актів щодо діяльності Інтернатних установ системи органів праці та соціального захисту населення при МІнсоцполітики;
-   внесено зміни до Порядку зарахування та використання коштів, що підлягають перерахуванню Пенсійним фондом або органами праці та соціального захисту населення установам (закладам), де особи перебувають на повному державному утриманні;
-затверджено наказом Мінсоцполітики від 09.11.2011 № 432 Типове положення про спеціальний будинок-інтернат;
-затверджено наказом Мінсоцполітики від 20.03.2012 № 150 «Перелік товарів, робіт та послуг, на закупівлю яких спрямовуються кошти, що підлягають перерахуванню Пенсійним фондом України та органами праці та соціального захисту населення установам, де особи перебувають на повному державному утриманні».
З метою впровадження активної фази реформ соціальних послуг шляхом започаткування деінституалізації інтернатних установ планується у будинках-інтернатах системи органів праці та соціального захисту населення:
-    створення відділень денного перебування інвалідів та дітей-інвалідів;
-    створення відділень тимчасового перебування;
-    активізація діяльності молодіжних відділень дитячих будинків Інтернатів;
-    створення трудових майстерень.
Формування систем реінтеграції бездомних осіб та соціального патронажу осіб, звільнених від відбування покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк
Мінсоцполітики разом з регіональними органами праці та соціального захисту населення вживаються заходи з розвитку систем реінтеграції бездомних осіб та соціального патронажу осіб, які відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк (далі - звільнені особи).
Прийнято закони України „Про внесення змін до Закону України „Про основи соціального захисту бездомних громадян і безпритульних дітей" та „Про соціальну адаптацію осіб, які відбувають чи відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк,,.
Впродовж 2011 року розпочали роботу комунальні центри реінтеграції з відділенням нічного перебування та відділенням обліку у Харківській області, відділення нічного перебування у Луганській області, відділення обліку бездомних осіб у Миколаївській області, 2 відділення обліку у Полтавській області.
За даними регіональних управлінь праці та соціального захисту населення впродовж 2011 року центрами обліку бездомних осіб виявлено понад 12,5 тис. осіб, закладами (установами) для зазначених категорій населення, що надають тимчасовий притулок, обслуговано понад 7 тис. осіб.
За даними МВС України зареєстровано місце проживання або перебування понад 10 бездомних осіб, оформлено майже 1,7 тис. паспортів громадянина України.
Одним з інструментів забезпечення соціальної адаптації осіб, звільнених з місць позбавлення волі, є діяльність спостережних комісій. Станом на 01.01.2012 в Україні діє 636 (01.01.2011 - 652) спостережні комісії. Чисельність звільнених осіб, які звернулися до спостережних комісій за наданням відповідної допомоги впродовж 2011 року, становить майже 9 тис. осіб (впродовж 2010 - 9,1 тис. осіб).
12. Діяльність центрів соціальних служб для сім % дітей та молоді
Для здійснення практичної соціальної роботи з сім'ями, дітьми та молоддю, які опинились у складних життєвих обставинах, в України діє мережа центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді та закладів соціального обслуговування, діяльність яких спрямована на надання соціальних послуг.
На 1 січня 2012 року мережа центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді складала 1400 центрів, що на 376 центрів більше ніж на 1 січня 2009 року. У 2011 році центрами було надано послуг понад 67,5 тис. осіб, що на 9,7 % більше ніж у 2008 році.
Кількість осіб, які були охоплені соціальними послугами центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді протягом 2008-2011 років
 
Роки
Кількість осіб, охоплених послугами центрів
2008
615210
2009
635010
2010
642022
2011
675107
Пріоритетними напрямами діяльності Центрів є:
 
-підвищення якості та доступності професійних соціальних послуг для сім'ї, дітей та молоді безпосередньо у територіальних громадах;
-забезпечення раннього виявлення, обліку та здійснення соціальної роботи з різними категоріями сімей і осіб, які опинилися у складних життєвих обставинах;
-забезпечення підготовки до самостійного життя, соціальної адаптації дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, із числа учнів старших класів та випускників Інтернатних закладів та осіб з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;
- сприяння розвитку та функціонуванню сімейних форм виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
 -жінки, які мають намір відмовитися від дитини (у тому числі жінки, які народили дитину-інваліда);
-    прийомні сім'ї та дитячі будинки сімейного типу;
-    сім'ї опікунів та піклувальників;
-сім'ї та особи, яких торкнулася проблема ВІЛ/СЩДу (у тому числі: ВІЛ-інфіковані діти, молодь та вагітні жінки);
-    особи, які постраждали від насильства в сім'ї;
-    особи, постраждалі від торгівлі людьми;
-діти та молодь - вживачі психоактивних речовин (у тому числі вживачІ ін'єкційних наркотиків).
Станом на 1 січня 2012 року на обліку центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді перебувало 37 296 сімей, в яких проживає 69 423 дитини, які перебувають у складних життєвих обставинах (з них: 6800 сімей, в яких мешкає 25265 дітей - багатодітні та 2174 сім'ї, в яких під опікою/піклуванням перебуває 3689 дітей).
Протягом 2011 року під соціальним супроводженням Центрів перебувало 588 прийомних сімей, в яких виховувалося 6 275 прийомних дітей та 609 дитячих будинків сімейного типу, на вихованні в яких перебувало 4 165 дітей-вихованцІв (у 2010 році соціальним супроводженням було охоплено 329 прийомних сімей, в них виховувалось 5 780 дітей та 538 дитячих будинків сімейного типу, в них виховувалось З 650 дітей-вихованців).
Соціальними послугами Центрів охоплено 15 790 опікунів  і
піклувальників, яким надано 80 797 індивідуальних послуг, у результаті яких:
-    З 417 осіб отримали доступ до організованих форм дозвілля;
-    2 395 особам оформлено документи;
- 4 383 особам налагоджено соціальні зв'язки;
-    190 осіб залучено до реабілітаційних програм;
-  1 033 особи отримала допомогу в лікуванні, догляді;
-  44 особи отримали реєстрацію;
-  2 080 особам надано допомогу одягом, взуттям, продуктовими наборами.
Найбільшу кількість закладів соціального обслуговування створено в Одеській та Вінницькій областях (7 закладів); в м. Києві (6 закладів); АР Крим (5 закладів); Закарпатській, Івано-Франківській, Хмельницькій областях (по 4 заклади).
Станом на 1 січня 2012 року в Україні функціонують 82 заклади, (21 центр соціально-психологічної допомоги, 19 соціальних гуртожитків для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, 15 соціальних центрів матері та дитини; 15 центрів соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді з функціональними обмеженнями; 7 центрів для ВІЛ-Інфікованих дітей та молоді, 5 центрів ресоціалізації наркозалежної молоді).
Чисельність осіб, які отримали соціальні послуги у закладах за 2011 рік, складає 17335 осіб, а саме соціальними послугами:
-центрів соціально-психологічної допомоги було охоплено 10771 осіб, які опинилися у складних життєвих обставинах, внаслідок стихійного лиха, учинення стосовно них злочину, насильства (у тому числі в сім'ї) або реальної загрози його вчинення та за інших обставин, наслідки яких вони не можуть подолати самостійно;
соціальних центрів матері та дитини було охоплено 612 жінок на сьомому-дев'ятому місяці вагітності та матерів з дітьми віком від народження до 18 місяців, які опинилися в складних життєвих обставинах;
- соціальних гуртожитків для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, було охоплено 578 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, віком від 18 до 23 років;
-центрів соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді з функціональними обмеженнями було   охоплено 75 дітей та молоді зфункціональними обмеженнями віком від 7 до 3 5 років;
-центрів ресоціалІзації наркозалежної молоді було охоплено 819 молодих осіб, які пройшли курс лікування від наркотичної залежності в закладах охорони здоров'я та потребують отримання соціальних послуг.
За останні роки розширилося коло отримувачів соціальних послуг  (у 2005 році - 6 категорій, у 2012 році - 17 категорій).
 -жінки, які мають намір відмовитися від дитини (у тому числі жінки, які народили дитину-інваліда);
-    прийомні сім'ї та дитячі будинки сімейного типу;
-    сім'ї опікунів та піклувальників;
-сім'ї та особи, яких торкнулася проблема ВІЛ/СЩЦу (у тому числі: ВІЛ-інфіковані діти, молодь та вагітні жінки);
-    особи, які постраждали від насильства в сім'ї; ..
-    особи, постраждалі від торгівлі людьми;
-діти та молодь - вживачі психоактивних речовин (у тому числі вживачі ін'єкційних наркотиків).
Станом на Ісічня 2012 року на обліку центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді перебувало 37 296 сімей, в яких проживає 69 423 дитини, які перебувають у складних життєвих обставинах (з них: 6800 сімей, в яких мешкає 25265 дітей — багатодітні та 2174 сім'ї, в яких під опікою/піклуванням перебуває 3689 дітей).
Протягом 2011 року під соціальним супроводженням Центрів перебувало З 588 прийомних сімей, в яких виховувалося 6 275 прийомних дітей та 609 дитячих будинків сімейного типу, на вихованні в яких перебувало 4 165 дІтей-вихованців (у 2010 році соціальним супроводженням було охоплено 3 329 прийомних сімей, в них виховувалось 5 780 дітей та 538 дитячих будинків сімейного типу, в них виховувалось З 650 дІтей-вихованців).
Соціальними послугами Центрів охоплено 15 790 опікунів і піклувальників, яким надано 80 797 індивідуальних послуг, у результаті яких:
- З 417 осіб отримали доступ до організованих форм дозвілля;
-2 395 особам оформлено документи;
-4 383 особам налагоджено соціальні зв'язки;
-    190 осіб залучено до реабілітаційних програм;
-    1 033 особи отримала допомогу в лікуванні, догляді;
-    44 особи отримали реєстрацію;
-    2 080 особам надано допомогу одягом, взуттям, продуктовими наборами.
Найбільшу кількість закладів соціального обслуговування створено в Одеській та Вінницькій областях (7 закладів); в м. Києві (6 закладів); АР Крим (5 закладів); Закарпатській, Івано-Франківській, Хмельницькій областях (по 4 заклади).
Станом на 1 січня 2012 року в Україні функціонують 82 заклади, (21 центр соціально-психологічної допомоги, 19 соціальних гуртожитків для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, 15 соціальних центрів матері та дитини; 15 центрів соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді з функціональними обмеженнями; 7 центрів для ВІЛ-інфІкованих дітей та молоді, 5 центрів ресоціалізації наркозалежної молоді).

Таксон: